The teacher abandons moral values in the teaching profession (reasons and motives)
– A field study in some primary schools in the state of M’sila –
أ. جلاب مصباح – أستاذ، مخبر المهارات الحياتية، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، الجزائر.
أ. خطوط رمضان – أستاذ ، مخبر المهارات الحياتية، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، الجزائر.
ملخص:
ترتبط التربية بالأخلاق في مهنة التدريس وما ينجر عنها من انعكاسات على شخصية المتعلم، حيث نلاحظ في عصرنا الحالي تخلي بعض المعلمين عن الرسالة الاخلاقية، واكتفاءهم بتقديم معلومات عارية من قيمتها. مما أفقد المتعلم جودة التعلم وعدم احترام مدرسه الذي كان بالأمس قدوته، وهذا من بين أسباب تدهور التعليم في الوطن العربي خاصة في الجزائر. لأن جودة التربية والتعليم من جودة المدرس النموذج الذي يعمل على تكوين انسان متعلم وليس تلقينه العلم والمعرفة فقط. وهي المهنة التي تخلى عنها المدرس لعدة أسباب. وسنحاول من خلال دراستنا الإجابة عن التساؤل التالي: ما هو السبب الحقيقي لتدني مهنة التدريس؟ وما هي دوافع تخلي المدرس عن القيم الأخلاقية أثناء ممارسة مهنته؟
2- الكلمات المفتاحية: المدرس، القيم الأخلاقية، مهنة التدريس
Abstract :
education-related ethics in education and its reflections on the personality of the student, where we currently observe some teachers on the moral letter, and provide naked sufficiency of its valuable information. Thus losing the quality of learning and the absence of the school of respect, which was yesterday his example of the learner, and this is among the reasons for the deterioration of education in the world Particularly in Algeria. Because the quality of quality education model of the teacher who works to train a man educated, not only teach science and knowledge. A profession abandoned by the teacher for several reasons. The study raised the question: What is the real reason for the decline in the teaching profession? What are the reasons for the teacher’s abandonment of moral values in his profession?
Keywords: moral values, the teacher, teaching profession.