A Suggested Prospective to Administration Secondary School for Gifted in the Republic of Yemen In the Light of International Standards
د. محمد زين صالح السعدي – أستاذ مساعد بمركز البحوث والتطوير التربوي – اليمن
ملخص:
هدف البحث إلى تقديم تصور مقترح للعمليات الإدارية المتعلقة بـ(التخطيط – التنظيم والتنسيق – التوجيه والإرشاد – الرقابة والمتابعة – التقييم) في مدرسة الموهوبين الثانوية بالجمهورية اليمنية في ضوء المعايير الدولية، ولتحقيق هدف البحث، اعتمد الباحث على أسلوب دلفاي (Delphi) بهدف استطلاع آراء الخبراء (عينة البحث)، البالغ عددهم (11) خبيرًا، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: حصلت الأداة ككل على درجة عالية جدًا؛ حيث حصلت في الجولة الأولى على النسبة (98.15%)، وارتفعت النسبة في الجولة الثانية إلى (98.96%)، وكان المدى بين الجولتين للأداة ككل يساوي (0.81%)، وهذا يشير إلى زيادة اتفاق الخبراء في آرائهم حول جميع محاور الأداة.
الكلمات المفتاحية: التخطيط، التنظيم والتنسيق، التوجيه والإرشاد، الرقابة والمتابعة، التقييم.
Abstract :
The aim of the research is to present a proposed scenario for the administrative processes related to (planning – organization and coordination – guidance and orientation – monitoring and monitoring – evaluation), in the secondary school for gifted in the Republic of Yemen in the light of international standards, to achieve the goal of the research, the researcher adopted the method of (Delphi) in order to explore the views of experts (sample research), the number of (11) experts, the research reached a number of results, the most important; in the first round, the ratio was(98.15%), the second round increased to (98.96%), the range between the two rounds of the instrument as a whole was equal to (0.81%). This indicates an increased consensus of experts on their views.
Key words: planning, organization and coordination, guidance and orientation, oversight and follow-up, evaluation.