The quality of communication in organizations: A strategic dimension in TQM implementation
يسمينة شويط – جامعة سطيف 2 (الجزائر)
د. وليدة حدادي – جامعة سطيف 2 (الجزائر)
ملخص:
تفاقمت الحاجة للاهتمام بجودة الاتصال التنظيمي باعتبارها ضرورية لحياة المنظمات واستمرارها في بيئة تتسم بحدة المنافسة والتعقيد، خاصة مع تبني المنظمات ثقافة الجودة كأسلوب إداري ينشد التغيير والتحسين في كل مكونات وأنشطة المنظمة، وبهذا تظهر العلاقة بين مفهومي الاتصال التنظيمي وإدارة الجودة الشاملة، بحيث تزداد أهمية تحسين جودة الاتصال التنظيمي وتطبيق معاييرها باعتبارها متطلب مسبق لنجاح تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة بالمنظمة.
كلمات مفتاحية: المنظمة، الاتصال التنظيمي، جودة الاتصال التنظيمي، إدارة الجودة الشاملة.
ABSTRACT:
The need to pay attention to the quality of organizational communication is essential to the life of organizations and their continuity in an environment characterized by its intensely competition and complexity, especially when organizations adopted quality culture as an administrative approach that seeks to change and improve all components and activities of the organization. This shows the relationship between the organizational communication and the Total Quality Management, so that improving the quality of organizational communication and applying its criteria is increasingly important as a prerequisite for the successful implementation of the Total Quality Management principles in the organization.
Keywords: Organization, organizational communication, organizational communication quality, total quality management.