أخبار عاجلة
الرئيسية / المجلد 7 - العدد 31 - جويلية 2018 / رأس المال الثقافي للأسرة ومظاهر اغتراب التلاميذ

رأس المال الثقافي للأسرة ومظاهر اغتراب التلاميذ

The cultural capital of family and expatriation aspects of pupils

 

د. حنطابليي يوسف – أستاذ بجامعة البليدة 2 _ الجزائر 

أ. عطوب كريمة – باحثة جامعة البليدة 2 _ الجزائر

 

ملخص:

      يشكل رأس المال الثقافي للتلاميذ المكتسب في وسطهم الأسري رصيدا مستبطنا في شكل معارف وسلوكات تتناسب مع متطلبات المسار المدرسي، بفضل التفاعلات التي تتم داخل أسرهم والممتلكات المادية والمعنوية المتاحة لديهم، لتشكل في هذه الحالة محيطا ملائما للتمرن والتعلم والنجاح. أما في حالة عدم ملاءمة هذا الرأس المال الثقافي لآمالهم وأهدافهم قد تتشكل لهم احباطا يعيق عملية الاندماج والتكيف مع محيطهم المدرسي، مما يدفعهم للعزلة الاجتماعية وفقدان المعايير كل هذا من شأنه أن يعمق الشعور بالاغتراب لديهم ويدفعهم للنفور من المدرسة.

الكلمات المفتاحية: الرأس المال الثقافي، الأسرة، التلميذ، الاغتراب.

Abstract :

    Cultural capital is in the midst of severe underlying illness in the form of asset household these exam papers knowledge commensurate witch the requirements of the school environment, thanks to the interactions within their families and the moral and material property at their disposal, to form in this case an appropriate setting for practicing and learning and success.if you do not fit this cultural capital for their hopes, may constitute a wahzafhm them frustrating hinders the process of adaptation to the school environment, which drives them to social isolation and loss of standards,all this would deepen the sense of alienation and pushes them to dislike of school.

Keywords: cultural capital, family, disciple, alienation.

حول LEBRAGUE Riad

تحقق مجددا

جودة الحياة والتفكير الإبتكاري الإبداعي للمدرس

Quality of life and innovative creative thinking of the teacher حساني مصطفى – طالب دكتوراه …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *