The extent to which Palestinian schoolchildren adhere to the principles of human rights from the point of view of teachers
د. علي لطفي علي قشمر – جامعة الاستقلال (فلسطين)
ملخص:
من خلال معايشة الواقع الفلسطيني، يلحظ بشكل جلي أن هناك استهداف مباشر للشباب الفلسطيني في جميع مجالات الحياة الصحية والنفسية والتعليمية والاجتماعية.
هدفت هذه الدراسة الكشف عن مدى التزام المدارس الفلسطينية بمبادئ حقوق الإنسان للطلبة من المدارس الفلسطينية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبيان مكون من (25) فقرة، وتم التحقق من صدق الأداة بعرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الخبرة، أما بخصوص معامل الثبات فقد تم حسابه باستعمال اختبار كرونباخ ألفا وقد بلغ (0.94)، تم توزيعها على (214) معلم ومعلمة خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2017/2018م)، وبعد إجراء العمليات الإحصائية المناسبة تبين أن المتوسط الحسابي للدرجة الكلية كان متوسطاً عند الطلبة حيث بلغ (3.2) من (5.0) وبنسبة (%64).
كلمات مفتاحية: مبادئ حقوق الإنسان، المدارس الفلسطينية، المعلمين، طلبة المدارس الفلسطينية.
ABSTRACT:
Through the experience of the Palestinian reality, it is clear that there is a direct targeting of Palestinian youth in all areas of health, psychological, educational and social life.
The aim of this study was to determine the extent to which Palestinian schools adhere to the principles of human rights for students from Palestinian schools. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was constructed consisting of (25) paragraphs. The tool was verified by presenting it to a group of experienced arbitrators. (0.94), distributed to (214) teachers during the second semester of the academic year (2017/2018). After conducting the appropriate statistical operations, it was found that the mean of the total score was average among the students, 3.2) from (5.0) and by (64%).
Keywords: Principles of human rights, Palestinian schools, teachers, students in Palestinian schools.