The Sufi school in Algeria, its origins, its flags, and its role in building society.
سعيد بن دويفع – جامعة تيارت (الجزائر)
ملخص:
عندما نتصفح تاريخ الجزائر، نجد أن هذا البلد- ومنذ دخول أهله إلى الإسلام-قد تغير جذريا عما كان عليه من قبل، حتى وصل في فترة من الفترات التاريخية إلى درجة السيطرة على البحر الأبيض المتوسط برمّته، بأسطول بحري حربي مهيب، وكان ذلك في العهد العثماني حين بلغ المذهب الصوفي أوجه، وهذا ما يجعلنا نتساءل عن مدى تأثير التصوف على عقل الفرد الواحد في المجتمع الجزائري، حتى استطاع أن يؤسس دولة بتلك القوة والمهابة ؟، لابد وأن يكون للتصوف تأثيره على الذهنية الجزائرية، وإلا لما استطاع أن ينشئ دولة بتلك القوة، وقد كانت قبل ذلك عرضة للهجمات الإسبانية الغاشمة.
إنّ هذه القراءة التي بين أيدينا، تهدف بالأساس إلى معرفة أهم ما قامت المدرسة الصوفية الجزائرية، في بناء مجتمع حضاري أصيل، قادر على التكيف مع جميع التحولات التي قد يمر بها العالم الإسلامي، وكافة أشكال الصراع، الفكري، والعقدي، والعسكري، … وغيرها، وذلك من خلال تقديم ثلاثة مباحث، نتناول فيها على التوالي المواضيع التالية :1- مفهوم المدرسة الصوفية وتاريخ دخولها إلى الجزائر . 2-أهم أعلام التصوف في الجزائر . 3- تأثير المدرسة الصوفية على المجتمع.
كلمات مفتاحية: المدرسة الصوفية، الجزائر، التصوف، المجتمع.
ABSTRACT:
When you go through the pages of the history of Algeria, you will find that this country changed enormously since the people converted to Islam. they, in some time, dominated the whole Mediterranean sea with a strong military fleet of battle ships, and that was during the Ottoman era when the Mystic doctrine was at its height, the thing that leads to wondering what effect the Mystic doctrine had on the Algerian people that led them to establish such a great nation. The Mystic doctrine must have had such an influence on the Algerian psyche, or they would not have been able to establish that great country while, before that, was a target to the Spanish brutal attacks.
The thesis at hand tackles primarily the role of the Mystic school in building an authentic civilized Algerian society that is able to adapt to any changes that may occur in the Islamic world, as well as all the kinds of conflicts: intellectual, ideological, or military. We intend to do so through out three chapters entitled respectively as follows: 1- The Mystic School and the Date of its entry to Algeria. 2- The most Important Figures of the Mysticism in Algeria .3- The influence of the Mystic school on the society.
Keywords: Mystic school, Algeria, Mystic, Society.