Working memory and dyslexia in children with underachievement problem
الطالبة : بن الطيب نجاة – طالبة دكتوراه جامعة -الاغواط – الجزائر ، مخبر الصحة النفسية بجامعة الأغواط
د. سحيري زينب – أستاذة بجامعة -الاغواط – الجزائر ، مخبر الصحة النفسية بجامعة الأغواط
ملخص :
هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين ضعف الذاكرة العاملة وعسر القراءة عند ذوي التأخر الدراسي ،والكشف عن الفروق في مستو الذاكرة العاملة و عسر القراءة بين تلاميذ مرحلة الابتدائي المتأخرين دراسيا و العاديين . و طبقنا اختبار القراءة للباحث الفرنسي لوفافري Lefavrais و اختبار الذاكرة النشيطة بفرعيه المفكرة البصرية – الفضائية والحلقة الفونولوجية المصمم من طرف بادلي وجاثركول Baddeley et Gathercole على عينة متكونة من 20 تلميذ . و أثبتت النتائج وجود علاقة بين ضعف الذاكرة العاملة وعسر القراءة عند ذوي التأخر الدراسي . و وجود فروق دالة إحصائيا بين التلاميذ المتأخرين دراسيا و العاديين في متغيري صعوبات القراءة و مستوى الذاكرة العاملة بشقيه المفكرة البصرية –الفضائية والحلقة الفونولوجية.
الكلمات المفتاحية: الذاكرة العاملة، عسر القراءة.
Abstract:
The present study aimed to reveal the relationship between the working memory weakness and the reading difficulties to the pupils who have underachievement problem, and to expose the differences in working memory level and reading difficulties among latecomers curriculum pupils of primary stage and the normal ones. We applied the reading test of the French researcher Lefavrais and the active memory test with its two branches” visuospatial memory”and the phonological loop designed by Badley and Gathercole on a sample composed of 20 pupils. And the results proved that there is a relationship between the working memory weakness and the reading difficulties to the pupils who have an underachievement problem. And there are statistic significant differences among latecomers curriculum pupils and the normal ones in the variables of reading difficulties and working memory level in both sides (”visuospatial memory”and the phonological loop. “)
Keywords : Working memory, Dyslexia.