Improve the independence of a child with Down syndrome
أ. بن قو أمينة – أستاذة بجامعة وهران 2 – الجزائر
د. فسيان حسين – أستاذ بجامعة وهران 2 – الجزائر
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحسين الاستقلالية لدى طفل متلازمة داون عن طريق اقتراح برنامج إرشادي نفسي والدي وقد اختيرت عينة مكونة من 12 أب و أم و 06 أطفال مصابين بمتلازمة داون بالجمعية الوطنية للاندماج المدرسي و المهني للأطفال المصابين بمتلازمة داون فرع وهران، ولتحقيق هذه الدراسة قمنا باستخدام مقياس الاستقلالية الوظيفية،وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فعالية للبرنامج الإرشادي ألوالدي المستخدم في تحسين الاستقلالية لدى طفل متلازمة داون.
الكلمات المفتاحية : طفل متلازمة داون؛الاستقلالية؛الإرشاد النفسي الوالدي.
Abstract:
This study aimed at identifying the effectiveness of the psychological counseling program and the parents in improving the independence of the child with Down Syndrome. A sample of 12 parents and 06 children with Down syndrome was chosen by the National Society for School and Vocational Integration of children with Down syndrome. Using the measure of functional independence. The results of the study indicated that the parental guidance program used to improve the independence of the child with Down Syndrome was effective.
Keywords: Psychological Counseling; Child Down Syndrome; Independence.