The reality of national identity among the students of the 11th grade in Oman
within the framework of levels and differences: education of southern Batinah model
د. سعود بن مبارك البادري – باحث تربوي – وزارة التربية والتعليم – سلطنة عمان
سيف بن بدر الكندي – خبير تربوي – وزارة التربية والتعليم – سلطنة عمان
ملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات الهوية الوطنية لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة جنوب الباطنة، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستويات الهوية الوطنية وفقا للنوع الاجتماعي ونوع الدراسة والبيئة المدرسية والولاية، تم تطبيق مقياس الهوية الوطنية على (158) طالبا وطالبة بالصف الحادي عشر بمحافظة جنوب الباطنة، أظهرت نتائج الدراسة أن مستويات الهوية الوطنية لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة جنوب الباطنة مرتفعة، وأن هناك فروقا في مستويات الهوية الوطنية لصالح الإناث والدراسة التطبيقية والبيئة المدرسية الساحلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات الهوية الوطنية تعزى لمتغير الولاية، وفي ضوء النتائج السابقة خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات لخدمة الحقل التربوي.
الكلمات المفتاحية : الهوية الوطنية ، الشعور بالذات، الانتماء، المعتقدات.
Abstract:
The reality of national identity among the students of the 11th grade in Oman within the framework of levels and differences: education of southern Batinah model
The study aimed to identifying the levels of national identity among the 11th grade students in South Batinah Governorate and To detect statistical differences in national identity levels according to gender, type of study, school environment and state. The national identity scale was applied to (158) students in 11th grade in South Batinah Governorate.
The results of the study showed that the national identity levels among the 11th grade students in South Batinah Governorate are high. The results of the study showed also that there are differences in national identity levels in favor of females and applied study and the rural school environment. and statistically significant differences in national identity levels due to state variable. In the light of the previous results, the study came out with a set of recommendations to serve the educational field.
Keywords: National identity, sense of self, affiliation, beliefs.