Educational policy in the secondary high school stage in South Korea
” A documentary analysis “
غازي الرشيدي – كلية التربية – جامعة الكويت
د. صالح الراشد, كلية التربية / جامعة الكويت
أ. مشاعل عبدالله الحلاق, وزارة التربية / الكويت
أ. أنفال أحمد الكندري, وزارة التربية / الكويت
ملخص:
هدفت الدراسة للتعرف علي طبيعة السياسة التعليمية للمرحلة الثانوية في كوريا الجنوبية من حيث طبيعة المجالين الأكاديمي والمهني وطبيعة المواد الدراسية في هذين المجالين. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وجري الإعتماد علي أسلوب تحليل المحتوي في جمع مفردات الموضوع وتحليلها.
شملت عينة الدراسة الوثائق الرسمية المتاحة في سياسة نظام التعليم الثانوي هناك وتكونت من 12 وثيقة . اتبعت الدراسة مجموعة من الخطوات أثناء استخدام أسلوب تحليل المحتوي تضمن سبع خطوات. أظهرت النتائج عددا من النتائج التي جرت مناقشتها بشي من التفصيل.
الكلمات المفتاحية: نظم التعليم، المرحلة الثانوية، كوريا الجنوبية، السايسة التربوية، اختبارات تيمز .
Abstract:
The study aimed to identify the nature of the Educational policy in the secondary stage in South Korea, focusing particularly on the academic and vocational domains there, and the nature of the curriculum in these two domains.
The descriptive approach was used and the method of content analysis was used to collect and analyze data. The sample of the study consists of the available formal documents of the education system policy there, and they
were 12 documents .The study followed a series of steps while using the content analysis procedure .The results showed a number of outcomes which were discussed in more detail.
Keyword: educational systems, educational policy, second stage, South Korea, Tests of Timss.